Fra kontrol til tillid: Reformkommission foreslår paradigmeskifte

Del artiklen:
Reformkommissionen vil gerne være katalysator for, at alle kommuner arbejder med større tillid til borgerne, siger formand for kommissionen, professor Nina Smith.
Reformkommissionen vil gerne være katalysator for, at alle kommuner arbejder med større tillid til borgerne, siger formand for kommissionen, professor Nina Smith.

‘Det har overrasket mig meget, at hvis en sagsbehandler tror på, man kan få et job, så har det betydning for, om man rent faktisk får et job,’ siger formand for Reformkommissionen, økonomiprofessor Nina Smith.

Af Helle Schøler Kjær, [email protected]

Reformkommissionen (kommissionen for 2. generationsreformer) har lært af en lang række kommuner, der over de seneste år har lagt kulturen om i jobcentrene. Større borgerinddragelse og et skift fra mindre kontrol til mere tillid til de arbejdsløse giver genlyd i den første delrapport, som kommissionens formand Nina Smith fremlagde torsdag. 

Arbejdsmarkedsforsker Flemming Larsen siger, det er “fantastisk”, at kommissionen har grebet et paradigmeskifte, der også internationalt er på vej.

Et af fem fokuspunktet for kommissionens arbejde er mødet mellem borgeren og det offentlige, om kommissionen kalder ‘for kompleks.’ På beskæftigelsesområdet betyder det blandt andet, at ‘krav, kontrol og sanktioner fylder,’ skriver kommissionen og fortsætter:

“Måske kan indsatsen balanceres mere hensigtsmæssigt med mere fokus på rettigheder, inddragelse og muligheder, og med målet om, at borgeren i højere grad oplever systemet som medspiller, der viser tillid og leverer attraktive jobrettede serviceydelser og i mindre grad udøver kontrol.”

Katalysator for forandring i kommuner

I en pressebriefing torsdag understregede formand for kommissionen, økonomiprofessor Nina Smith, at hun ser det som en vigtig del af kommissionens arbejde at udbrede en anden tilgang til ledige, som flere kommuner og jobcentre allerede praktiserer. 

“Jeg er blevet enormt overrasket over, at det har simpelthen enorm betydning for, hvordan folk klarer sig bagefter med hensyn til at få job, hvad sagsbehandleren tror, de kan. Det vil sige, at hvis man har en sagsbehandler, der faktisk tror, at man kan finde sig et job bagefter, så har det betydning for, om man faktisk får job – også når man kontrollerer for alt muligt andet.”

Reformkommissionen vil gerne brede den tankegang og videre til alle kommuner, lød det fra Nina Smith.

“Vi vil meget gerne være katalysator for at få sat meget mere i gang af den slags her, så det sker i mange flere kommuner og ikke kun er afhængigt af en ildsjæl i en enkelt kommune, for mange af de her ting kan sagtens bredes ud. Vi har bare ikke brugt kræfter på at få sat gang i det.”

Analyserne, som rapporten og Nina Smith henviser til, er lavet af Væksthusets Forskningscenter i samarbejde med økonomiprofessor Michael Rosholm fra Aarhus Universitet.

Læs også:
Podcast: Alle kommuner kan få udsatte borgere i job, hvis sagsbehandlerne tror på det

En international tendens

Arbejdsmarkedsprofessor Flemming Larsen er begejstret for kommissionens udmelding om borgerinddragelse og en anden vægtning af tillid og kontrol. Han har sammen med en række forskere på Aalborg Universitet i flere år samarbejdet med flere kommuner om borgerinddragelse og mere fokus på mødet mellem sagsbehandler og borger. 

 “Det er sjovt at læse det, vi har sagt i mange år. Det åbner et vindue,” siger han.

Det er en international tendens, at beskæftigelsesindsatser bliver mere fleksible og mere borgerrettede, uanset om det er offentlige eller private aktører, der driver dem, fortæller Flemming Larsen.

“Det norske system ligner det danske, mens det australske er totalt privatiseret, og Irland har noget midt imellem. Man får den fornemmelse, at beskæftigelsesindsatsen alle steder er enormt standardiseret og overhovedet ikke matcher de grupper, den skal omfatte. Det er et grundlæggende problem, som alle nu forsøger at gøre noget ved.”

“Det er fantastisk, at de i kommissionen har grebet den ånd og det paradigmeskifte,” siger Flemming Larsen.

Læs også:
Forskning: Med oprigtig forhandling kan den ledige inddrages i sin egen beskæftigelsesindsats

Fakta: Uddrag om tillid

Første delrapport fra Reformkommissionen hedder ‘Erkendt, forsøgt løst, uløst.’ Den beskriver fem udfordringer, som kommissionen vil fokusere på. Et af dem er ‘Komplekst møde mellem borgeren og det offentlige.’ Her beskrives de alt for mange indgange til det offentlige system og den kommende lov om helhedsorienteret indsats. Kommissionen spørger samtidig, om der er brug for ‘et endnu stærkere fokus på at ændre tænkningen i systemerne.’

Under overskriften ‘Systemet som medspiller’ skriver Reformkommissionen blandt andet:

“På beskæftigelsesområdet er ret og pligt en grundsten, hvor krav, kontrol og sanktioner fylder. Måske kan indsatsen balanceres mere hensigtsmæssigt med mere fokus på rettigheder, inddragelse og muligheder, og med målet om, at borgeren i højere grad oplever systemet som en medspiller, der viser tillid og leverer attraktive jobrettede serviceydelser og i mindre grad udøver kontrol.”

“Forsøg med udsatte grupper i kontanthjælpssystemet har vist, at sagsbehandleren har en betydning for borgerens mulighed for at komme i job. Det betyder noget, at borgeren får en primær kontaktperson og tovholder i forløbet, som opbygger en tæt og tillidsbaseret relation til borgeren fra start til slut. Forsøgene viser, at de sagsbehandlere, der tror mest på, at udsatte borgere kan få et arbejde, opnår de bedste resultater. Samtidig viser det sig, at der er behov for stabilitet, så borgeren ikke oplever for mange skift i kontakter.”

“Kan man overveje at dreje beskæftigelsesindsatsen, så den i højere grad bliver bygget op om tillid og tro på borgerens evner og vilje?”

Rettelse 30. maj 11:50: I en tidligere udgave af artiklen stod der, at Nina Smith og delrapporten fra Reformkommissionen lægger op til en ‘kulturændring’ i jobcentrene. Det var NB-Beskæftigelses noget upræcise udlægning af budskabet fra Reformkommissionen. I stedet står der nu, at Nina Smith “ser det som en vigtig del af kommissionens arbejde at udbrede en anden tilgang til ledige, som flere kommuner og jobcentre allerede praktiserer.”

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Beskæftigelse i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her