Fagforeninger har ikke fortrudt kritik af Københavns beskæftigelsesforvaltning

Del artiklen:
(Arkiv) HK Kommunals Mads Samsing og Socialrådgivernes Rasmus Balslev fastholder kritik af beskæftigelses- og integrationsforvaltningen i København for ikke at sende medarbejdere på hjemmearbejde, straks jobcentrene åbnede i juni.
(Arkiv) HK Kommunals Mads Samsing og Socialrådgivernes Rasmus Balslev fastholder kritik af beskæftigelses- og integrationsforvaltningen i København for ikke at sende medarbejdere på hjemmearbejde, straks jobcentrene åbnede i juni.

Selvom få jobcentermedarbejdere i København har haft corona, står HK og Socialrådgiverne ved, at de kaldte forvaltningen ‘uansvarlig’, da de efter nedlukningen af jobcentrene sendte alle på arbejde.

Af Helle Schøler Kjær, helle@nb-medier.dk

Tog fagforeningerne fejl, da de kritiserede Københavns beskæftigelses- og integrationsforvaltning for at sende alle medarbejder på arbejde midt i juni, da suspensionen af beskæftigelsesindsatsen ophørte?

For det gik jo godt. Forleden oplyste beskæftigelses- og integrationsforvaltningen, at kun 44 ud af omkring 2.200 medarbejdere ifølge deres egne oplysninger har haft covid-19 mellem 15. juni og 15. november.

Også en anmeldelse til Arbejdstilsynet kom jobcentret godt igennem. Efter flere besøg henover sommeren er der ingen kritik af det generelle arbejdsmiljø. Kun et påbud om, at der skal være tilgængelige advarsler mod kemiske rengøringsmidler.

Læs også:
Jobcenter København: 44 ud af 2.200 medarbejdere har haft covid-19

Var kritikken fra fagforeningerne for hård?

“Nej,” siger Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, og Rasmus Hangaard Balslev, formand for socialrådgiverne i hovedstaden og på Sjælland.

“Medarbejdernes og borgernes bekymringer skal tages alvorligt. Og vi skal følge de regler, retningslinjer og opfordringer, vi får fra regeringen og sundhedsmyndighederne, så vi kan bryde smittekæderne og komme ud af coronapandemiens kløer. Det klæder ikke en kommunalpolitiker, at se stort på det,” lyder det i en skriftlig kommentar fra Mads Samsing.
“Det, der var forsvarligt, var at bløde op på kravet om fysisk fremmøde.” 

“Vores ærinde som fagforening er jo at sige, at som arbejdsgiver er man nødt til at tage medarbejdernes bekymring alvorligt,” siger Rasmus Hangaard Balslev.  

“Det er kun ganske lykkeligt, at der kun er så få, der er blevet smittet. Måske var det færre, hvis ikke de skulle have mødt på arbejde i juni.”

“Man kan ikke spå om, hvor mange der er blevet smittet. Alene det, at der er bekymring blandt medarbejderne, er nok til at planlægge arbejdet på en anden måde. Især når man står oven på meget gode erfaringer fra foråret, hvor medarbejderne sad hjemme og førte samtaler på telefon og Skype,” lyder det fra formanden for hovedstadens og Sjællands socialrådgivere.
Bekymrede medarbejdere

Især i ét center – i det store Jobcenter København på Gammel Køge Landevej i Valby – var medarbejderne bekymrede for, om de sad for tæt, og om det var forsvarligt at holde fysiske møder med borgerne eller med mange kolleger i et mødelokale.

Læs også:
Jobcenter København: Medarbejdere utrygge efter genåbning

I juni sagde administrerende direktør i beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Tanja Franck til NB-Beskæftigelse i en skriftlig kommentar: 

“Vi valgte, at medarbejderne skulle tilbage på jobcentrene, fordi det var vigtigt, at de kunne være sammen med hinanden og få en fælles hverdag igen inden sommerferien efter mange måneder hver for sig. Vi har også valgt det, fordi vi mener, at det er den måde, vi bedst kan yde god borgerservice på.”

Det fastholdt kommunen som en af ganske få frem til anden bølge af smitten, der kom i september. Nu fik centrene lov til selv at bestemme, om de ville sende medarbejdere på hjemmearbejde.

Læs også:
Smittestigning i København fører til hjemmearbejde og flere digitale samtaler på jobcentre

En ny opgørelse fra forvaltningen viser, at op mod 60 procent af samtalerne med borgerne i november blev ført digitalt eller over telefon.

Det er Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, godt tilfreds med.

“Det er godt, der blev blødt op på det meget bastante krav om fysisk fremmøde for både medarbejdere og borgere,” skriver han i en mail til NB-Beskæftigelse.
“Der er brug for, at vi fortsat indretter arbejdspladsen og tilrettelægger arbejdet på en måde, så vi bryder smittekæder. Det bør ske i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Der en klar sammenhæng mellem tryghed og inddragelse.”
“Det skal være sikkert og trygt for borgerne, at være i kontakt med jobcentret og det skal være sikkert og trygt for medarbejderne, at udføre deres arbejde.” 
Rasmus Hangaard Balslev fra Socialrådgiverne tilføjer:

“Selvfølgelig har det fysiske møde en værdi, men når det er muligt at gøre det på en anden måde, så skal man i absolut videst muligt omfang give medarbejderne mulighed for at arbejde hjemmefra, så længe vi er ramt af den her globale pandemi.”

Fakta:

Så mange blev efter egen oplysning smittet på Københavns jobcentre fra 1. august til 15. november. I noten er tilføjet fem smittede fra 15. juni til 1. august.

null

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Beskæftigelse i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her