Kommune: Derfor er beskæftigelsesindsatsen bedre med digitale møder

Del artiklen:
(Arkiv) Hjemmearbejde og digitale møder med mange af borgerne er både mere effektivt og giver større tilfredshed, fortæller arbejdsmarkedschef i Hjørring Michael Duus Nielsen.
(Arkiv) Hjemmearbejde og digitale møder med mange af borgerne er både mere effektivt og giver større tilfredshed, fortæller arbejdsmarkedschef i Hjørring Michael Duus Nielsen.

Hjørring er igen kommet op på et stort smittetal. Jobcentret er klar til at håndtere det, da en stor del af samtalerne er foregået digitalt eller telefonisk efter nedlukningen.

Af Helle Schøler Kjær, [email protected]

Flere jobcentre var på vej til fuld bemanding, da smittetrykket begyndte at stige i sidste og denne uge. For dem er det et skridt frem og to tilbage, at de nu sender medarbejdere på hjemmearbejde igen. Det er det ikke for jobcentret i Hjørring, hvor erfaringerne med hjemmearbejde er gode.

“I forlængelse af store nedlukning arbejder halvdelen stadig hjemme, og flere endda på nogle områder,” siger Michael Duus Nielsen, arbejdsmarkedschef i Hjørring.

I går steg smittetallet i Hjørring til 34,2 ud af 100.000 og fik blandt andet påbud om besøg på kommunens plejehjem kun må foregå udendørs.

Læs også:
FAKTA: De fleste jobcentre i hovedstadsområdet følger STAR's anbefaling om hjemmearbejde

Jobcentrets hjemmearbejde vil fortsætte under smittestigningen, men også derefter, hvis det bliver muligt. Beskæftigelsesministeriet har givet dispensation til at føre samtaler telefonisk og digitalt frem til 1. oktober.

“Corona er faktisk den mindste del af det, for vi kunne lynhurtigt konstatere, at det var langt mere effektivt, når medarbejderne kan bruge de digitale muligheder til at køre kontaktforløb.”

Stor tilfredshed blandt de ledige

“Den anden ting, der gør, at det her er en win-win, er at borgerne aldrig har været mere tilfredse med kontakten til kommunerne, end de er nu. En undersøgelse, som KL lavede, viser på forskellige parametre, at over 90 procent af borgere i Hjørring er tilfredse,” fortælle Michael Duus Nielsen.

KL har undersøgt borgernes tilfredshed med jobcentre i 12 kommuner under nedlukningen.  Den viste blandt andet, at over 80 procent af de ledige var tilfredse med kontakten, og mange ville gerne have flere telefoniske eller digitale møder.

Digitale og fysiske møder tilpasses efter målgruppen

Michael Duus Nielsen fortæller i en opfølgende mail, at jobcentret i Hjørring bruger digitale samtaler forskelligt alt efter målgruppen. 

For de forsikrede ledige afvikles over halvdelen af alle samtaler. De får også digitale vejledningsforløb i mindre grupper.
For sygedagpengemodtagere får lidt mindre end halvdelen digitale samtaler, mens de fleste i de svageste målgrupper har fysiske møder. 

“For de målgrupper, hvor udfordringerne også er alt muligt andet end bare at finde et job, er det fortsat en væsentligt del af opfølgningen at have personlig kontakt. Eksempelvis har mentorerne, IPS-konsulenter m.v. i hele coronaperioden haft personlig kontakt med borgerne,” skriver Michael Duus Nielsen.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Beskæftigelse i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her