‘Hvorfor skal vi indkalde alle borgerne til samtale, når vi har muligheden for at gøre noget andet?’

Del artiklen:
I Albertslund Kommune vil jobcenterchef Jan Eriksen ikke have borgerne til fysisk møde under smittestigning, siger han til NB-Beskæftigelse
I Albertslund Kommune vil jobcenterchef Jan Eriksen ikke have borgerne til fysisk møde under smittestigning, siger han til NB-Beskæftigelse

Det giver ikke mening, når smittetrykket stiger, siger jobcenterchef i Albertslund, Jan Eriksen.

Af Helle Schøler Kjær, [email protected]

Der er ingen grund til, at ledige borgere skal møde op i jobcentret til samtale under coronatiden, mener jobcenterchef i Albertslund Jan Eriksen.

Han fortæller, at en tredjedel af kommunens borgerne i den arbejdsdygtige alder kommer igennem jobcentret i løbet af et år.

“Det er voldsomt mange. Vi har cirka 450 borgere igennem jobcentretom ugen. Hvis de allesammen skal møde frem i en situation, hvor der er højt smittetryk, risikerer de at smitte hinanden. Det givet ikke mening,” siger Jan Eriksen.

Læs også:
FAKTA: De fleste jobcentre i hovedstadsområdet følger STAR's anbefaling om hjemmearbejde

Næsten alle samtaler med ledige er siden genåbningen foregået på telefon i Albertslund. 

“Det er meget få, vi ikke ringer til. Det er undtagelsen,” siger Jan Eriksen.  

“Med den lovgivning, vi har på beskæftigelsesområdet indtil 1. oktober, skal vi ikke tvinge borgerne til at møde op, og det giver rigtig god mening. Vi har spurgt både borgerne og medarbejderne, hvad de mener, og der er overvældende tilfredshed. For mig handler det ikke om, at alle samtaler skal være telefoniske, men vi skal kunne bruge hele paletten,” siger Jan Eriksen, der både er afdelingsleder af jobcenter og borgerservice i Albertslund. 

Albertslund har også medarbejdere, der arbejder hjemme. Det tal forøges med smittestigningen. 

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Beskæftigelse i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her