Kommune bruger telefon og digitale møder til at beskytte borgere i risikogrupper

Del artiklen:
(Arkiv) Jobcenter Tønder fortsætter med digitale og telefoniske samtaler med ledige i risikogrupper efter åbning af beskæftigelsesindsatsen, fortæller sundheds- og arbejdsmarkedschef Anne-Mette Dalgaard.
(Arkiv) Jobcenter Tønder fortsætter med digitale og telefoniske samtaler med ledige i risikogrupper efter åbning af beskæftigelsesindsatsen, fortæller sundheds- og arbejdsmarkedschef Anne-Mette Dalgaard.

‘Det er afgørende vigtigt for os ikke at udsætte borgerne for smitterisiko,’ siger Anne-Mette Dalgaard, sundheds- og arbejdsmarkedschef i Tønder Kommune. Hun vil gerne beholde de digitale muligheder permanent.

Af Helle Schøler Kjær, [email protected]

“Borgere på sygedagpenge og i jobafklaring er den mest sårbare gruppe. Dem har vi næsten udelukkende samtaler med på telefon og videomøder,” fortæller Anne-Mette Dalgaard, der er fagchef for sundhed og arbejdsmarked i Tønder Kommune.

“Vi har under corona skabt gode relationer på de digitale kanaler, og det fastholder vi, hvor det er vigtigt,” siger hun.

Der er dog borgere, der selv ønsker at komme ind til jobcentret, og det kan de trygt gøre. Som i andre kommuner er det blevet indrettet efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

“Vi har jo nærmest et ribbet jobcenter, hvor alt er skrællet væk. Pjecer, computere, og der er kun stole til det antal, der må være i jobcentret på én gang,” fortæller Anne-Mette Dahlgaard.

Læs også:
Kommune: Bruger forsigtighedsprincip over for ledige i risikogrupper

Anne-Mette Dalgaard er chef for både sundhed og arbejdsmarked, og det skærper bevidstheden om, at der ikke skal være nogen, der udsættes for smitterisiko. Hun sidder også i coronaberedskabet i kommunen.

“Vi spørger til alle møderne, om der er symptomer på Covid-19. Nu booker mange jo møderne selv, men når vi taler med dem, siger vi, at de ikke skal komme ind til os, hvis de har symptomer.”

Rehabmøder under lukning

Det har under suspensionen af beskæftigelsesindsatsen været muligt at gennemføre rehabiliteringsmøder digitalt, og her har Tønder gjort det på en særlig måde.

“Efter aftale med styrelsen har vi haft borgere til fysisk fremmøde sammen med en sagsbehandler og en bisidder i et rum, der var stort nok til afstand. Læge og sundhedspersonale har så været med på en video.”

“Vi har brugt video og de digitale muligheder mere end nogensinde, og vi håber, at vi får det værktøj fremadrettet,” siger Anne-Mette Dalgaard, sundheds- og arbejdsmarkedschef i Tønder Kommune. 

Også i forhold til tilbud som for eksempel virksomhedspraktik tages der i Tønder det fornødne hensyn til ledige med kroniske sygdomme, siger hun.

“Vi skal være sikre på, at arbejdsgivere er helt opdateret på Sundhedsstyrelsens anbefalinger i forhold til afstand, god hygiejne og ingen håndtryk. Lige nu er vi ded at genopbygge virksomhedspraktikkerne, også for risikogrupper, og vi er i dialog om de regler, der skal være overholdt.”

Informationen til de ledige om, at beskæftigelsesindsatsen gik i gang igen i slutningen af maj, sendte Tønder Kommune både på Facebook og i den lokale ugeavis.

“Vi har været i ugeavisen og på Facebook og fortalt, at nu genåbner vi for aktiv beskæftigelsesindsats, og at vi har mulighed for både video og telefon og fysisk fremmøde, og at vi overholder Sundhedsstyrelsens retningslinjer,” fortæller Anne-Mette Dalgaard.

Læs også:
København prioriterer, at alle ledige møder fysisk til samtaler i jobcentret

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Beskæftigelse i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her