Ny mulighed for opkvalificering i stedet for fyring

Del artiklen:
(Arkiv) Når restauranterne åbner igen, har flere medarbejdere fået nye kompetencer. De skal på onlinekursus, har arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer aftalt.
(Arkiv) Når restauranterne åbner igen, har flere medarbejdere fået nye kompetencer. De skal på onlinekursus, har arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer aftalt. - Foto: Axel Schütt/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

Der bliver nu udbudt et 30 dages online opkvalificeringsforløb for ufaglærte og faglærte inden for brancherne service, turisme, hotel og restauration. 

Af Helle Schøler Kjær, [email protected]

Mens medarbejderne deltager i fjernundervisningen, kan virksomhederne få dækket deres løntab gennem midler fra VEU-godtgørelse og kompetencefonde, fortæller Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse.
3F, HORESTA og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er gået sammen om en model, hvor virksomheder fra hele landet kan sende ufaglærte og faglærte medarbejdere på kompetenceudvikling i op til 30 dage. 

Rybners Kursuscenter udbyder forløbet, der fokuserer på branchespecifikke kompetencer såsom personligt salg, online kundeservice, markedsføring og fødevarehygiejne.

I uddannelsesperioden kan virksomhederne få løntabet godtgjort dels fra VEU-godtgørelse og dels fra kompetencefondsmidler, såfremt der er adgang til disse gennem overenskomsten. Det betyder, at virksomhederne ikke har udgifter til medarbejdernes løn i uddannelsesperioden. Virksomhederne betaler alene kursusgebyret.

Opkvalificeringsforløbet, der udbydes som fjernundervisning, giver deltagerne merit, hvis de senere vil fortsætte på en ordinær faglært uddannelse.

Administrerende direktør i HORESTA Katia K. Østergaard siger:

– Hvis det bliver muligt for virksomhederne at bruge dette helt konkrete initiativ i samspil med de øvrige politiske initiativer f.eks. lønkompensation, vil det både for virksomhederne og medarbejderne være en velkommen udstrakt hånd fra branchens parter, hvor vi sammen finder mulige løsninger i en umulig situation.

Michael Jørgensen, Uddannelseskonsulent 3F Privat Service, Hotel og Restauration siger:

– 3F er meget tilfredse med tiltaget, der giver vores medlemmer mulighed for at få styrket deres kompetencer gennem fjernundervisning, og vi håber, at de får en god oplevelse og herefter kan se værdien af efteruddannelse. Dette gælder ikke kun AMU, men også vejen fra ufaglært til faglært. Begge dele er med til at styrke den enkeltes værdi i en branche, der helt sikkert vil være voldsomt udfordret i den kommende tid.