KL: Målgruppe uklar for 37 timers aktivering blandt ikke-vestlige ledige

Del artiklen:
(Arkiv) Hidtil har regeringens fokus været på ledige indvandrere - og især kvinderne - til et kommende lovforslag om fuldtidsaktivering af ikke-vestlige arbejdsløse.
(Arkiv) Hidtil har regeringens fokus været på ledige indvandrere - og især kvinderne - til et kommende lovforslag om fuldtidsaktivering af ikke-vestlige arbejdsløse. - Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Vil regeringen sende både nytilkomne flygtninge og indvandrere på kontanthjælp i fuldtidsaktivering? Ministre sender forskellige signaler.

Af Helle Schøler Kjær, [email protected]

Efter stor medieomtale af et kommende lovforslag om at sende ikke-vestlige arbejdsløse borgere i aktivering 37 timer om ugen er Kommunernes Landsforening ikke blevet klogere på, hvilke ikke-vestlige ledige, regeringen vil have i fuldtidsaktivering.

“De udmeldinger, vi foreløbig har hørt, efterlader tvivl om, hvem der skal omfattes, ” siger Henrik Thomassen, kontorchef i KL.

“Det er jo ret afgørende, om forslaget gælder indvandrere, der har været på kontanthjælp i mange år, eller nytilkomne flygtninge eller begge dele. Der er ikke kommet ret mange nye flygtning de sidste par år. Gruppen af indvandrere er meget større.”

I et notat om forslaget fra december går KL ud fra, at det drejer sig om ikke-vestlige indvandrere. Det er især kvinderne i den gruppe, Socialdemokratiet tidligere har fokuseret på.

Men i DR’s 21 Søndag nævnte både beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) også flygtninge som en målgruppe for fuldtidsaktivering.

“Der er alt for få flygtninge, der hurtigt kommer i beskæftigelse,” sagde Mattias Tesfaye, og Peter Hummelgaard sagde i samme udsendelse, at de 37 timers aktivering skal være en pligt for nytilkomne.

Det har stor betydning for kommunerne, hvis det er alle indvandrere og flygtninge, der skal i fuldtidsaktivering. Ifølge KL’s notat udgør ikke-vestlige indvandrere 20.000 personer, mens ikke-vestlige flygtninge på integrationsydelse udgør 16.000 mennesker.

Må ikke blive aktivering for aktiveringens skyld

KL anerkender i notatet, at aktiveringsgraden for indvandrere er for lav, men advarer samtidig imod at vende tilbage til en endeløs aktivering, der ikke får arbejdsløse i job. I stedet skal indvandrere på kontanthjælp i virksomhedrettet aktivering.

“En virksomhedrettet indsats har virket i indsatsen for nyankomne flygtninge, hvor dobbelt så mange er i kommet i job siden 2016,” skriver KL i notatet:

“Før 2016 fandtes der i integrationsloven et krav om 37 timers integrationsprogram. Det krav blev i forbindelse med to- og trepastraftalerne om integration lavet om til et krav om 15 timers ugentlig virksomhedrettet aktivering med max 6 ugers pause mellem hvert tilbud – altså en kontinuerlig indsats. At indføre et firkantet 37 timers krav uden fleksibilitet, vil for nyankomne udlændinge risikere at være ensbetydende med at gå tilbage til en indsats, som ikke gav ret gode resultater.”

Langt flere flygtninge er kommet i job

Tidligere beskæftigesesminister Troels Lund Poulsen (V) så det som en af sine succeser, at en langt større andel nytilkomne flygtninge kom i job i hans ministertid. Blandt andet blev alle flygtninge fra dag ét erklæret jobparate og fik som andre jobparate en virksomhedrettet indsats for at komme i arbejde. Det gav et løft, både generelt, men også til de kvinder, der kom til Danmark som flygtninge.

Det er den indsats, KL gerne udbrede til indvandrere, der har været på kontanthjælp i mange år. Men også antallet har betydning, siger kontorchef Henrik Thomassen, der her forklarer KL’s skepsis imod lovgivning om 37 timers fuldtidsaktivering for alle ledige flygtninge og indvandrere fra ikke-vestlige lande.

“For det første har det stor betydning for kommunernes mulighed for rent praktisk at løfte opgaven med at skaffe tilstrækkeligt med praktikpladser mv. For det andet vil det gå stik imod den forenkling af beskæftigelseslovgivningen, der netop er trådt i kraft, hvis vi skal til at administrere indvandrere, der har været her i længere tid, efter nye særlige regler. De er jo også omfattet af den nye lov.”

Elementerne i den nye Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats (LAB-loven) kan man læse om her.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard skrev tidligere på ugen i et debatindlæg, at de 37 timers aktivering skal være en del af et nyt kontanthjælpssystem, som en ydelseskommission netop er gået i gang med at arbejde med. Debatindlægget har været bragt i flere regionale medier, og i det skriver ministeren, at det både er flygtninge og indvandrere, der skal omfattes af fuldtidsaktiveringen:

“Regeringen arbejder (…) på at skærpe pligten for flygtninge og indvandrere, der ikke er integreret her i landet. Vi mener, de skal bidrage med, hvad der svarer til en almindelig arbejdsuge på 37 timer. Og det skal også tænkes ind i et nyt kontanthjælpssystem.”