Voldsomme forskelle i behandling af ledige

Del artiklen:
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Andelen af ledige, som får en sanktion for at overtræde rådighedsreglerne, svinger vildt, både mellem a-kasser og mellem kommuner.

Af Uffe Gardel, [email protected]

For nylig vakte Københavns beskæftigelsesborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V) opmærksomhed ved at pege på, at kommunen er langt flittigere end a-kasserne til at straffe ledige for ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Virkeligheden er en smule mere kompliceret. Der er generelt en skrappere sanktionspolitik i kommunerne end hos a-kasserne, men forskellene fra kommune til kommune er meget store.

I Billund var det sidste år 7,6 procent af de jobparate kontanthjælpsmodtagere, som fik en sanktion af kommunens jobcenter. I nabokommunen Vejen var det 47,4 procent.

Københavns kommune ligger med 34,2 procent i den høje ende, for gennemsnittet for alle kommuner er kun 24,9 procent.

Men det er stadig betydeligt over de 3,7 procent, som er gennemsnittet for a-kassernes sanktioner af forsikrede ledige. eller rettere sagt: Som var gennemsnittet i 2016, for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR, er holdt op med at offentliggøre tal for a-kassernes sanktioner i sin databank, Jobindsats.dk.

Imidlertid er der også betydelig forskel på, hvor hyppigt de enkelte a-kasser uddeler sanktioner til deres ledige, og det er den forskel, som Haderslev Kommune nu peger på; fra 0,9 procent i BUPL’s a-kasse til seks-otte gange så ofte i en række andre a-kasser. 

Det fremgår i øvrigt af Jobindsats.dk’s tal, at kommunernes sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere for næsten tre fjerdedels vedkommende er såkaldteperiodesanktioner, hvor der trækkes i kontanthjælpen for det antal dage, kontanthjælpsmodtageren er udeblevet fra en samtale eller et tilbud eller ikke har udfyldt sit cv hos jobcentret.