På kontanthjælp i mere end 10 år: Hver tredie bor i København

(ARKIV) Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København. (Foto: Niels Ahlmann Olesen/ Ritzau Scanpix)

2.500 københavnere har været på kontanthjælp i mere end ti år. Det er knap hver tredie i hele landet, hvor tallet er godt 8.000. Københavns Kommune har netop nu en “enestående chance” for at gøre noget ved problemet, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Af Helle Schøler Kjær, helle@nb-okonomi.dk

“Den restriktive praksis i forhold til førtidspensioner” er det første, Cecilia Lonning-Skovgaard peger på, når hun skal svare på, hvorfor 14 procent af Københavns Kommunes kontanthjælpsmodtagere har været over ti år på ydelsen. Landsgennemsnittet er ti procentpoint lavere, i alt fire procent. Se tal for alle kommuner her.

Kommunens historiske modvillighed mod at tildele førtidspensioner før 2018 har altså haft den konsekvens, atpræcist 2.493 københavnere har hængt i kontanthjælpssystemet i mere ti år.

Men det er ikke kun de færre førtidspensioner, der er årsagen til det store tal.

“Det er et sammenfald af flere ting,” siger Cecilia Lonning-Skovgaard og nævner “det manglende fokus på gruppen, og at der grundlæggende er tale om en gruppe med andre problemer end bare ledighed.”

“Det kan være misbrug. Nogle af dem er hjemløse, og de har varierende grad af opbakning fra venner og familie. Men vi er godt i gang med det efterslæb på førtidspension,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmesteren.

Kontanthjælpsmodtagere med over 10 år i systemet får sjældnere førtidspension

Det viser sig tydeligt i tallene. I 2018 blev der i Københavns Kommune tildelt knap nye 900 førtidspensioner. Det er en  tredobling siden 2015 og mere end dobbelt så stor en anden som på landsplan. Men det er tilsyneladende ikke borgere med over 10 års kontanthjælp, der så ofte kommer på førtidspension. Kommunens egne tal for en seks måneders periode i 2018 viser, at netop denne gruppe ikke flyttes ud af kontanthjælpssystemet nær så hurtigt som den samlede gruppe af langtidsledige, der har været i systemet i over tre år. Se tallene her.

Skulle den her gruppe med over 10 år på kontanthjælp ikke også på førtidspension? 

“Jo, nogle af dem skal givetvis”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard. “Men det er vel også en grundlæggende diskussion af, hvad der er bedst for gruppen. Det vil tage nogle år at hjælpe dem ud at få nogle ordinære timer på arbejdsmarkedet og tjene penge, men det er måske det bedste for nogle af dem.”

“Lige nu har vi en enestående chance for at gøre det. Det er højkonjunktur, og der er opbakning fra virksomhederne til at lave småjob, og måske kan det sociale frikort også bruges her. Det er nu, vi skal være rigtig kloge og virkelig gribe fat i momentum.”

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har en ambition om at skabe 100 småjob i private virksomheder.

Projektet Flere skal med har været katalysator

Det er blandt andet projektet Flere skal med, som har sat skub i Københavns Kommunes fokus på dem, der har været på kontanthjælp længe. I projektet bliver ledige screenet for, om de skal i ressourceforløb, på førtidspension eller fleksjob, eller om de skal i gang med andre aktiviteter. Flere skal med er et projekt, som folketinget har vedtaget, og som en lang række kommuner deltager i.

“Det har haft helt afgørende betydning som katalysator for at komme i gang og få mulighed for at vende bunken,” lyder det fra borgmesteren, der også understreger, at sagsbehandlere i flere afdelinger har fået betydeligt færre borgere at skulle tage sig af.

“Vi er ikke nede på de måltal, vi har, og socialrådgiverne klapper ikke i hænderne, men vi er på vej.”

I er jo blevet kritiseret for at holde ledige på kontanthjælp, fordi det er billigere end for eksempel førtidspension. Hvad siger du til den kritik? 

“Det er ikke den økonomiske logik, der er i Københavns Kommune. Her har vi en uafhængig styreform for forvaltningerne, som får en budgetgaranti fra økonoimiafdelingen for de offentlige ydelser.”